Řešme v marketingu především důležité věci

Nadpisem, z něhož jsem záměrně odstranil negaci a otočil jeho smysl, chci říci: „Lidi, neřešte blbosti.“ Proč? To proto, že lidé v naší branži jakoby stále více ztráceli cit pro logiku a obyčejné selské uvažování. Až příliš často slýchám otázky typu. Co na to vyhledávače? Co na to srovnávače zboží? SEO sem, PPC tam. A lidi? Na ty se jaksi v záplavě zkratek, technik a přeodbornosti zapomíná.

Cílové skupiny a persony

Kdysi na Čtvrtkonu Marek Prokop na podobnou otázku odpověděl ve smyslu: „Dělejte to tak, jako by žádné vyhledávače neexistovaly.“ A to je přesně ono. Když budete se svým projektem pracovat poctivě, stejně jako s kamenným obchodem, vyhledávače i lidé si jej najdou. Marketingem to nalezení jen umíme vyvolat a urychlit.

„Vyhledávače za lidi nikdy nakupovat nebudou.“

Říkám to už léta. Internetový marketing je prací se živými lidmi. Jen v jiném prostředí, na jiném hřišti. Lidé si přenášejí svoje návyky z reálného světa do toho digitálního a v jistém smyslu jej tím obohacují a dávají mu řád. Jde v první řadě o pochopení člověka a až následně lze volit správné nástroje k jeho oslovení. Snad na každé konferenci je minimálně jedna přednáška o cílových skupinách a jejich personách. Jenže ve skutečnosti je skoro nikdo neřeší.

Čemu má smysl se věnovat, nejen v marketingu

Základní premisa je ta, že se bavíme o komerčním projektu. Primárně je třeba soustředit se na to, co vydělává peníze. Tedy hledání zdrojů a jejich vytěžování. To samé platí o hledání zákazníků a jejich vytěžování. A jsme zase u lidí. Všímáte si?

Základní myšlenkou je poznat, kdo je ochoten ode mě koupit, za kolik a nejlépe opakovaně. Tohoto člověka je třeba nalézt, vhodně jej oslovit a nabídnout mu to správné zboží, nebo službu. Nic jiného to není. Samozřejmě, když je jasné že nějaký konkrétní propagační kanál je vyloženě ten nejvhodnější, má smysl mu také věnovat zvýšenou pozornost. Není však vhodné slepě se věnovat těm zdrojům a kanálům jen proto, že to dělají ostatní. S největší pravděpodobností jejich zákazníci jsou zcela jiní lidé než ti vaši.

Prostě se jen zamyslete

Přemýšlejte u nabídek registrací, certifikací, placených zvýhodnění v nějakých seznamech apod. Má opravdu smysl toto platit? Jsou tam mí zákazníci? Podívejte se na věc jako zákazník a řekněte si. Nakoupil bych takto? Objednal bych takto? Chodím někdy na takové stránky? Ale pozor na klamání sama sebe. Skoro každý o sobě poví, že jej reklama neovlivňuje. Ale v obchodě pak stejně sáhne po zboží z reklamy.

Vždy je třeba nejprve řešit elementární záležitosti a tvořit trvalé hodnoty. Až pak má smysl se zabývat tím, jestli mi takový nebo makový odkaz pomůže, či uškodí. Je potřeba připravit prostředí pro lidi a pak je možné je přivést. Pokud budou služba i výrobek kvalitní a poctivé, bude úplně jedno kdo od vás kopíruje texty. Nebo jestli je pro SEO vhodné to, či ono. Když budete s lidmi i vyhledávači pracovat tak, jak se má, klapne to.

Řešte věci důležité a trvalé hodnoty.