Zpět na články

Co je analýza klíčových slov, k čemu je dobrá a jak na ni

david-zelenka-hs
David Zelenka
13.12.2023
7 minut čtení
# Analytika # PPC # SEO
Brilo Team - Co je analýza klíčových slov, k čemu je dobrá a jak na ni, profesor stojící před popsanou tabulí

Představte si analýzu klíčových slov jako základní nástroj ve vaší digitální marketingové výbavě. Je to proces, v rámci které zjišťujeme, co vaši potenciální zákazníci zadávají do vyhledávačů, když hledají produkty nebo služby, které nabízíte.

I když 2 lidé hledají totéž, není to totéž. Aneb 1 věc můžete napsat 10 různými způsoby. A když rozumíte, jaké konkrétní fráze a dotazy jsou pro vaši cílovou skupinu důležité, můžete svůj obsah a marketingové aktivity přizpůsobit tak, aby co nejvíce odpovídaly potřebám a zájmům vašich potenciálních zákazníků.

K čemu je dobrá analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov (klíčovka) vám nabízí možnost optimalizovat webové stránky a online obsah, aby lépe odpovídaly tomu, co vaši zákazníci hledají. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že se váš web objeví na předních pozicích ve vyhledávačích, což vede k většímu počtu návštěv a potenciálně k vyššímu počtu konverzí.

Kromě toho vám poskytne cenné informace pro tvorbu obsahu, který bude atraktivní a užitečný pro vaše publikum, což zároveň zvyšuje šanci na vytvoření dlouhodobého a stabilního vztahu s vašimi zákazníky.

Analýza klíčových slov není jednorázový dokument, na který se podíváte, v lepším případě ho vyhodnotíte a následně uložíte do šuplíku, kde už ho nikdy nikdo neuvidí. Jedná se zároveň o důležitý podklad pro další analýzy, strategie i dílčí práce jakéhokoliv rozsahu. Analýza klíčových slov by například měla předcházet tvorbě webových stránek a do určité míry ovlivňovat jejich strukturu, typy stránek nebo strom kategorií e-shopu.

Analýza klíčových slov se může zdát jako další zbytečný náklad do marketingu, který vám na první pohled nic nepřinese. Ve skutečnosti je to ale investice do dlouhodobého úspěchu vaší online propagace. Pomáhá vám nejen vytvořit silnější a efektivnější marketingovou strategii, ale zároveň vám umožňuje porozumět trhu. Díky pochopení chování uživatelů a jejich hledání na internetu můžete přizpůsobit své produkty, služby a marketing tak, aby co nejlépe odpovídaly právě potřebám a očekáváním vašich potenciálních zákazníků.

Analýza konkurence

Díky analýze klíčových slov můžete získat poměrně hezkou představu i o vaší konkurenci. Pro každé klíčové slovo z analýzy, resp. vyhledávací dotaz, např. standardně zjišťujeme umístění vybraných konkurenčních domén.

Díky tomu dokážeme odhadnout, na jaká klíčová slova vaši konkurenti cílí na svých webových stránkách, v článcích na blogu nebo v reklamních kampaních a získáváme tak cenný vhled do jejich online strategie.

U každého klíčového slova u konkurence kromě dopadové stránky zároveň zjišťujeme i průměrnou pozici ve výsledcích vyhledávání, což může společně s kategorizací klíčových slov poskytovat větší nadhled na pokrytí jednotlivých segmentů trhu konkrétními konkurenty.  

A analyzováním klíčových slov, která vaši konkurenti přehlížejí, můžete najít mezery na trhu a vytvořit obsah, který je cíleně zaměřen na tyto nevyužité příležitosti. Takovéto strategické využití informací vám umožní posunout se před konkurenci a oslovit nové skupiny zákazníků, o kterých jste třeba ani nevěděli, že existují nebo že je můžete oslovit.

Tvorba obsahu na základě analýzy klíčových slov

Jak už jsem zmiňoval o kousek výš, analýza vám může odhalit mezery na trhu, což by se svým způsobem dalo označit i za mezery v obsahu. Resp. se jedná o témata, která lidé hledají a vy, resp. váš web, na ně nenabízíte žádnou odpověď.

Říkáte si: “No jo, ale tohle téma přece už popsalo 6 mých konkurentů”. Možná máte pravdu. Ale tím spíš se jedná o téma, které je důležité a které vy byste měli na svém webu mít popsané stejně, resp. ještě líp než vaši konkurenti. Využijte toho, že se u nich můžete inspirovat a vytvořte obsah, který bude ještě lepší a pro zákazníky zajímavější.

Tvorbou nového obsahu můžete poskytovat odpovědi na otázky, které jste do teď vůbec neznali. A pokud taková témata lidé hledají, proč jim na ně nedat odpověď? 

A co s tématy, která popsaná máte? Umisťujete se s takovým obsahem na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání? Pokud ano, je všechno v pořádku. Pokud ne, je možné, že vám pomůže aktualizace a rozšíření obsahu (případně interní prolinkování a další SEO praktiky, ale o tom jindy).

Jak si udělat jednoduchou analýzu klíčových slov

V mnoha případech vám taková jednoduchá analýza klíčových slov může stačit. Například pokud vám stačí opravdu jednoduchý přehled nebo jen objevujete nové téma pro článek na blogu. Pokud už ale na analýze chcete stavět větší závěry, doporučujeme ji nechat zpracovat profesionála. A pokud je to zrovna váš případ, ozvěte se nám. 

Sběr dat pro analýzu klíčových slov 

Pokud si chcete jednoduchou klíčovku vytvořit sami, musíte v první řadě dát dohromady seznam klíčových slov (KW), resp. frází a vyhledávacích dotazů, které vaši cílovou skupinu zajímají. Osobně začínám s jednoduchým seznamem a prostě píšu, co mě napadne.

Tady si práci můžete usnadnit různými nástroji pro kombinaci slov. Např. když mám 10 KW a ke každému potřebuju přidat informaci o lokalitě, kterých mám dalších 10, už je otravné to psát ručně - vyzkoušejte třeba Keyword Concatenation Tool.

Pokud už nic dalšího z hlavy nevymyslíte, můžete zkusit například našeptávače z vyhledávačů, obsah ze sociálních sítí, Google Trends, blogové články konkurence nebo vlastní data z Google Analytics, Google Search Console nebo reklamní systémy.

Čištění dat pro analýzu

Když už máte základní seznam dat, doporučujeme je očistit. Tzn. zbavit duplicit (pozor, KW s překlepem nebo jiným pořadím slov nemusí být vždycky duplicita) a ideálně ještě jednou projít, jestli jsou všechna KW opravdu relevantní.

Další kolo čištění může přijít třeba ve chvíli, když už u všech frází máte i nějaké informace o hledanosti. Tam pak můžete vyhodit KW, která mají hledanost nulovou (případně nemáte data, což vyjde nastejno). 

Přidání dat o klíčových slovech

Máte seznam klíčových slov, resp. vyhledávacích dotazů, které jsou pro vás relevantní. Teď je třeba k nim přidat data. Pokud je váš seznam KW krátký a máte čas data doplňovat ručně, můžete využít reklamní systémy a jejich návrhy klíčových slov. Google Ads i Sklik vám poskytnou základní informace o hledanosti, ceně za proklik (CPC) nebo konkurenci.

Pokud klíčových slov máte víc nebo jen nechcete ztrácet čas, zkuste sáhnout po jakémkoliv automatizovaném řešení (doporučujeme rozhodně Marketing Miner), které vám data doplní automaticky a vy si pak “jen zpracujete tabulku”.

Kategorizace klíčových slov

Na závěr je dobré si data i rozkategorizovat. Resp. klíčová slova rozdělit do kategorií, které budou relevantní vzhledem k oboru a obsahu analýzy. Např. pokud budete dělat analýzu klíčových slov na boty, můžete udělat třeba následující kategorie:

  • Typ boty – lodičky, sandály, pantofle, kozačky
  • Roční období – léto, zima, celoroční
  • Pro koho – pánské, dámské, chlapecké, dívčí
  • Velikost – 31, 32, 33, …
  • Barva – černé, bílé, …

U každého klíčového slova pak budete mít několik parametrů, pomocí kterých můžete pohodlně filtrovat. Zvlášť ve větších objemech KW se vám pak do ruky dostane mocný nástroj a z obrovské nepřehledné tabulky se stane soubor mnoha dílčích detailních přehledů.

Pokud navíc kategorizaci zkombinujete s daty o konkurenci nebo pokrytí, orientace ve výstupu je zase o něco snadnější.

Kategorizaci už je třeba většinou dělat v nějakém sofistikovanějším nástroji (např. OpenRefine), který vám umožní data upravovat hromadně a na základě různých pravidel.

Analýza klíčových slov by měla být základním dokumentem, se kterým bude každá firma v rámci online propagace pracovat. A to nejen při tvorbě obsahu nebo PPC kampaní, ale už v počáteční fázi, jakou je tvorba webových stránek.

Myslete také na to, že analýza klíčových slov není jednorázový dokument, ale dlouhodobý podklad pro další práce a analýzy, který vám pomůže prorazit v online světě. Je to investice, která se vám v dlouhodobém horizontu mnohonásobně vyplatí, pokud s ní budete svědomitě pracovat.

Malou a jednoduchou analýzu klíčových slov zvládnete vypracovat sami. Pokud to s ní ale myslíte vážně, kontaktujte nás a rádi vám pomůžeme.

Sdílejte článek na:

Ať vám nic neunikne, články a další zajímavosti vám pošleme přehledně v newsletteru.

Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů a GDPR.

David Zelenka
Chief Marketing Officer
David v roli CMO vede marketingové oddělení Brila. Díky práci s různými typy klientů, od malých rodinných firem až po nadnárodní korporace, dokáže své zkušenosti aplikovat napříč marketingovými kanály, ale zaměřuje se především na SEO, analytiku a umělou inteligenci. Neustále se snaží posouvat svoje hranice (nejen) v digitálním marketingu, pomáhat klientům růst a prohlubovat jejich porozumění online světu.

Mám zájem o...