Jak zadat poptávku na tvorbu nového webu?

Často k nám chodí poptávky na tvorbu webových stránek nebo online marketingu. Co mě ale zaráží je forma, v jaké je lidé posílají. Chtěl bych se za tím trochu poohlédnout a sepsat, co byste jako zadavatelé měli do poptávky zapsat a co ne. Stejně tak chci upozornit na to, jak by se měl v určitých situacích správný a korektní dodavatel vůči vám zachovat.

1. Cenová nabídka

Když posíláte poptávku na tvorbu webových stránek, je jistě vaším hlavním cílem získat cenovou nabídku služby. Pokud nemáte opravdu velmi dobře zpracovanou zadávací dokumentaci – tu má odhadem sotva 1% zadavatelů (z našich aktuálních zkušeností), tak by cílem vaší poptávky měla být osobní schůzka. Tam je potřeba zhotoviteli vysvětlit co potřebujete. Žádat tedy po dodavateli cenu po jednom emailu, kde sepíšete čtyři body, je nesmysl. Pokud vám někdo nabídku vypracuje, nepatří mezi profesionály a pravděpodobně stejně špatně dopadne i váš projekt.

2. Příprava plánů a strategie

Součástí vaší poptávky nebo následující osobní schůzky by mělo být představení vašich plánů a strategie, kterou jste si připravili. Pokud žádnou nemáte, ani jste o ní nepřemýšlelinepoptávejte tvorbu webových stránek, ale marketingového specialistu. Navrhne vám marketingovou strategii, vydefinuje cílové skupiny, určí marketingové kanály, které budou pro váš projekt nejvýhodnější a přinesou nejlepší poměr cena výkon. Pouštět se do webu bez připravené strategie je jako poslat jednotku vojáků  do středu bojového pole, které je již předem obklíčeno nepřítelem. Je to jenom vyhazování času a peněz.

„Web vzniklý bez strategie, vám toho prostě moc nepřinese. Jak by také mohl, když jste si neurčili co vlastně vůbec chcete.“

3. Rozpočet

Každý od výběrového řízení čeká, že vysoutěží nejnižší cenovou nabídku. Většina zadavatelů dává z velké míry váhu finální nabídkové ceně. Již málokdy koukají na zpracovatele – jeho reference, kvalitu, hotové projekty apod. Všem bych dnes již doporučil zasílat součástí poptávky také rozpočet, který na realizalaci mají připravený. Zhotovitel si může snadno udělat představu, s jakým finanční budgetem pro realizaci počítáte – může uzpůsobit technické řešení, vymyslet kompromis a nebo navrhnout a poradit řešení jiné.

Podle mého názoru se podstata výběrového řízení nemění i přesto, že jste odkryli svůj rozpočet. Potenciální dodavatelé jsou si vědomi, že musí podat nejnižší nabídku. Také uspoříte čas těm zhotovitelům, kteří do toho kvůli orientačnímu rozpočtu nechtějí vstoupit – ať už že je nízký nebo i vysoký. Dobrý zpracovatel si je vědom práce kterou je potřeba na projektu realizovat a cenu vám sdělí tak a nebo tak.

4. Vaše představa

Tu nechte raději doma. Jako zadavatel s výrobou webů nemáte pravděpodobně zkušenosti. Máte pouze subjektivní dojem toho, jak by se vám nový web líbil. Vaše představa hezkého webu v žádném případě neznamená, že se jedná o správně navržený projekt pro návštěvníky webu. Pokud se poohlížíte po kvalitním zpracovateli, který návrhu webovým stránkám opravdu rozumí a ví co dělá, podá vždy lepší výkon než vy a vaši kolegové. Pokud dodavateli nevěříte, nemáte v jeho práci jistotu ani důvěru, do vývoje webu se raději nepouštějte. Nemá to smysl a nedopadne to dobře.

5. Grafický návrh

Tou nejbizarnější věcí, kterou můžete od výběrového řízení požadovat, je realizace grafického návrhu – a nejlépe úvodní stránky – která navíc není tou nejdůležitější. Případný zhotovitel bez uživatelského výzkumu, pochopení vašeho business modelu, návrhu a otestování prototypů, nikdy nemůže vytvořit kvalitně vypracovaný grafický návrh. Jsou grafici, kteří připraví poutavý návrh, který vás na první pohled zaujme. Jak ale obstojí před návštěvníky z pozice použitelnosti, přehlednosti, intuitivnosti zjistíte až po spouštění – to už je ale pozdě.

Čemu se dále vyhněte

  • Nepožadujte orientační kalkulaci – je to nesmysl. Nic takového neexistuje a nelze ji stanovit, ani orientačně.
  • Dobré dílo potřebuje dostatek času k realizaci – neplánujte nesmyslné termíny, o kterých již od začátku všichni ví, že nemohou splnit.
  • Neposílejte weby konkurence nebo weby jiné, které se vám líbí. Je to bezpředmětné a pouze v úrovni líbí / nelíbí – nemá to nic společného s dobře navrženým webem vůči vašim vlastním cílům.
  • Sepište požadavky – administrativní! – které požadujete. Mnohdy mohou takové požadavky zhotovitele naopak vyloučit z VŘ.
  • Pokud je vás ve firmě více, kdo nový web řeší, připište kontakty a pozice – případný zadavatel se může obrátit přímo na ně a urychlí se tak komunikace a eliminuje „komunikační šum“.