Správné UX na webu? Zdravý rozum a empatie

V rámci našeho teamu mimo jiné navrhuji webové stránky z pohledu UX a použitelnosti. Poslední dobou mne také mnoho lidí žádá o rady a názory právě na tato témata. Nejčastěji na konferencích nebo jiných meetupech, jichž se hojně účastníme. Ukáží mi na svém počítači svůj web a svoji práci a ptají se, co bych změnil. Často odpovídám, že to takto od boku dávat rady bez dalšího kontextu lze jen velmi obtížně. Musím totiž znát strategii klienta, jeho cíle, podnikatelský záměr, cílovou skupinu, produkt design, a dalších aspekty, bez nichž se projekt velmi složitě hodnotí.

Na druhou stranu se velmi často setkávám se stále se opakující chybou. Není to chyba, která by byla složitě řešitelná, nebo která vznikla neznalostí problematiky. Spíše naopak, vůbec by nemusela vzniknout. Kdyby se předtím, než někdo začne webové stránky navrhovat, zamyslel nad tím nejdůležitějším.

Šablona / Design / Brand

Většina začátečníků začne vytvářet web tak, že si prohlédne již realizované šablony. Nebo ještě hůře, realizované weby své konkurence. Prohlédnout a zjistit možnosti a výhody i slabiny konkurence je dobré a správné. Ale kopírovat web není rozhodně ta správná cesta. Nejčastěji lidé vyberou nějakou hotovou šablonu a začnou vytvářet obsah z toho, co mu šablona nabízí. Sem dám fotku, sem dám titulek, sem dám novinku, atd. atd.

Přemýšleli jste ale někdy nad tím, jak jako jednotlivec nebo firma působíte? Čím jste vyjímeční? Čím a proč si Vás někteří lidé pamatují? Velice často se stává, že si někdo řekne „Jůůů! To je krásný web, přeně takový chci také„. Web sice připomíná kosmickou stanici z 23. století, ale vy jste kupříkladu zahradnické centrum.

Uživatel a jeho očekávání

Vaším cílem a jedninou metrikou kvality webových stránek by měl být návštěvník. Ideálně ten, který vaše webové stránky nikdy neviděl. Důležité je znát co tam v danou chvíli očekává a co mu máte nabídnout. To ale ne vždy přesně víme. Můžeme se jen domnívat a například statistiky odhadovat (postupem času ale už vyhodnocovat) jaké informace daný uživatel hledá. Pokud budete např. prodávat super moderní koloběžku, uživatel bude očekávat pravděpodobně nabídku a ideálně i cenu, za kterou koloběžku koupí. Pokud jim ale dáte na první načtení stránky přes celý monitor nádhernou fotku, se sloganem „Svět je Váš…“ tak ho jistě neuspokojíte.

Snažte se tedy predikovat to, co uživatel na webu očekává, proč přišel a to mu nabídněte.

„Vizuální kotvy“ a jejich čitelnost

Někdy je těch informací zkrátka hodně. Umíte toho spoustu, máte skvělé konkureční výhody, chcete uživateli ukázat, co umíte a co se o vás píše. Všechno jsou to důležité informace a měly by mít své místo na webových stránkách. Pokud chcete, aby si je uživatel přečetl a dostali jste šanci ho opravdu zaujmout, musíte ho jasně a viditelně upozornit : „Pozor, tady se něco změnilo, opět zaostři!“. To se dělá často změnou grafických prvků, pozadí bloků nebo jiným vizuálním prvkem. Také tomu často pomáhá dostatečně velká mezera, která mezi bloky vytváří prostor a tím zvyšuje jejich důležitost.

Nepřehánějte to s textem. Jakmile uživatel vidí dlouhý text, má pocit, že mu čtení zabere spoustu času a bude muset ty klíčové informace „zobat“. Nabídka musí být stručná a čitelná (pozor na kontrast s pozadím).

Pořadí prvků a důležitých informací

Často používám rád slovo „příběh“. Vaše webové stránky by ho měli vyprávět a měly by mít svůj vlastní děj. Sami byste byli určitě naštvaní (stejně jako váš návštěvník) když se v knize začtete do první kapitoly, těšíte se na pokračování a najednou vám autor nabídne pátou… Pokud navrhujete jednotlivé bloky, měla by jejich logika navazovat. Pokud začnete nabídkou služeb, pokračujte například tím, proč jsou vaše služby výhodné, kdo je zajišťuje a ve finále dejte možnost služby objednat. Například pomocí kontaktního formuláře.

Pozor na elementární změny

Už se to naštěstí moc nestává, ale občas na to narazím. Nejhorší je, když se snaží být autor kreativní a každou stránku udělá trochu jinak. Např.: Na jedné stránce (či celé sekci) máte v levé části menu s položkami, kde jste po pár klikách věděli, jak to funguje. Najednou přejdete do jiného segmentu a ejhle, menu je pryč. První co vás asi napadne je, že tento segment je pouze o jedné stránce a tedy boční menu nepotřebuje. Asi by vás nenapadlo, že se navigace skrývá jinde, nebo že ji autor zakomponoval do těla dokumentu, kde předtím nebyla, apod.

Nabídněte návštěvníkům jednotné prostředí které snadno pochopí. Vždy si budou jistí, že to stejně snadno bude fungovat všude.

Testování, testování a testování a ještě jednou testování

Když spustíte nové stránky, často se na ně vracíte. Říkáte si, jak jsou povedené, máte radost a těší vás to. Ale zeptali jste se někdy lidí ve svém okolí? Vašich klientů, když přijdou na pobočku nebo s nimi máte schůzku? Našli to co hledali snadno a rychle? Všimli si např. speciální nabídky? Pochopili to nebo ono? Zde musí jít vaše ego stranou, ať je uživatel jakýkoli, nikdy nedělá chyby. Chybu jste udělali vy při návrhu webových stránek. Je třeba zatnout zuby a zakomponovat změny a otestovat to znovu.

Co si z článku odnést?

  • Uživatel je vaší Alfou/Omegou – je to jediná metrika, která může váší práci reálně ohodnotit.
  • Snažte se vcítit do role uživatele – co hledá, co potřebuje, jak a proč k vám přišel i co na webu očekává.
  • Vaše stránky musí být srozumitelné a musí mít zřetelný děj i jasný spád, kde na konci je vytoužená konverze.
  • Testujte – neustále a pořád. Chtějte znát od uživatelů jejich názory, koukejte jim tzv. přes rameno.
  • Buďte empatičtí – pokuste se ztotožnit s návštěvníkem.
  • Přemýšlejte zdravým rozumem. To co děláte automaticky v offline světe, se pokuste převést do toho digitálního.