Šablonu nebo web na míru? Drahý? Levný? Kdy a jak se rozhodnout.

Jako v každém oboru, i ve vývoji webových stránek naleznete dodavatele, kteří Vám dodají web již od 1 000 Kč, ale stejně tak narazíte na dodavatele, kde to může vyjít i na miliony korun. Ne nadarmo se říká, že na každou rybu najdete kupce. Je však velmi důležité si uvědomit, že webová stránka je investice. Není to režijní náklad, který kdokoliv musí vynaložit jen proto, že musí nebo že by měl – když není potřeba, nedělejte ji. Každá investice se musí vrátit a ještě zhodnotit.

Pokud k tom budete takto přistupovat a zamyslíte se nad tím, můžete ušetřit nebo naopak vydělat spoustu peněz. Pojďme si to ukázat na „reálně fiktivní“ osobě, která se rozhodla začít s podnikáním.

Kadeřnice Petra, 22 let – Začíná podnikat

Na začátku každého podnikání je investic řada. Petra by měla tedy zhodnotit, co je pro ní důležité a co ne. Petra si sestavila svůj měsíční rozpočet a dopočítala se, že měsíčně musí realizovat obrat 50 tisíc korun (jedná se zatím o malé kadeřnictví, Petra začíná). K tomu, aby tohoto obratu dosáhla, musí obsloužit 120 klientů v průměrné výši objednávky 416 Kč

Petra jako každý podnikatel ví, že potřebuje webové stránky, aby o ní lidé věděli. 120 klientů na začátek není přeci málo.

Nyní, ať se Petra rozhodne jakkoliv, vynaložené peníze na webové stránky musí rozpočítat mezi každou objednávku. Tu buď navýší o příslušnou cenu a tím může být méně konkurenčně schopná nebo si ze svých zisků něco „odtrhne“.

Cíle a potřeby návštěvníků

Než se Petra pustí do další investice v podnikání (tvorba www stránek), měla by se zamyslet nad tím, jak se chce profilovat a čím chce na trhu zaujmout. Měla by znát své konkurenční výhody, vědět, co lidé od kadeřnice očekávají, proč k ní chodí, čeho se naopak bojí, jak často se budou vracet, atd. Všechny tyto aspekty by následně měla v přehledné podobě převést do vznikajících webových stránek.

(V této fázi doporučím každému, aby zvolil služby konzultanta v oblasti strategického webdesignu a své nápady probral s někým zkušeným. Cena vynaložená za konzultanta se několikanásobně vrátí i v případě zmařené investice).

Právě tyto informace budou klíčové k tomu, aby se z návštěvníka webových stránek stal zákazník Petry, který u ní reálně nakoupí službu.

Takto promyšlené stránky by měly lákat uživatele k objednávce, přesvědčovat svým vzhledem a obsahem o tom, že Petra je profesionál, svůj obor zná a je schopna právě danému návštěvníkovi nabídnout kvalitní služby, které od své kadeřnice očekává.

Splnění cílů a potřeb návštěvníka

Petra ví, co a jak na stránkách potřebuje návštěvníkům sdělit (probrala to s webovým konzultantem, který jí poradil). Nyní se musí rozhodnout, jak stránky realizovat. Dnes má řadu možností. Může objednat profesionální firmu, může si pomocí měsíčně placených systémů „vyklikat“ webové stránky nebo zakoupit šablonu a najít někoho, kdo jí s realizací pomůže.

Ať se Petra rozhodne jak chce, musí se držet toho, že webové stránky splní cíle a potřeby návštěvníků. Pokud by se tak nestalo, ať by byla investice malá nebo velká, byla by zbytečná. A to si Petra nemůže na začátku, kdy počítá každou „korunu“ dovolit.

Cena služeb a reálná investice

Webové stránky na míru

Petra dostala nabídku od profesionálního studia, že jí realizují krásné a moderní webové stránky např. za 45 000 Kč. U tohoto typu stránek je více než pravděpodobné, že budou na 100% plnit cíle a potřeby návštěvníků. Jedná se o webové stránky na míru a jsou zhotoveny tak, jak Petra potřebuje.

Dejme tomu, že webové stránky, od profesionálního studia mají životaschopnost třeba 4 roky. Lehkým počtem zjistíme, že samotná realizace stránek bude vycházet na cca 950 Kč / měsíčně. Pozor, to v případě, že stránky skutečně 4 roky vydrží a Petra bude i za 4 roky úspěšně podnikat. To je faktor, který si málo který podnikatel  chce připustit, ale když se počítají peníze a investice, měli byste znát všechna rizika.

Placené systémy s pevnou šablonou

Další možnost je zvolit některý z placených systémů, kde Petře zprovozní webové stránky např. za 249 Kč / měsíčně. Proti profesionální investici je cca 4x levnější. To je slušná úspora. Takový systém není realizace stránek na míru. Jedná se o sadu připravených šablon, které svou strukturou nemusí plnit potřeby a cíle Petry. Pokud Petra najde z vybraných šablon tu, která to opravdu splní, má vyhráno. Pokud ne, řekl bych, že je to sice malá investice, ale svůj správný užitek nepřinese.

Systém pro realizaci stránek bez znalosti programování

Další možností je najít kompromis mezi profesionálním řešením na míru a placeného systému. Jsou dnes již aplikace, kde je možné připravenou šablonou upravovat a to opravdu ve velkém rozsahu. Petra k tomu bude ale někoho potřebovat, aby jí s tím pomohl. To bude něco stát. Petra oslovila pracovníka na volné noze. Petře nabídl, že za 10 000 Kč jí se vším pomůže a webové stránky na tomto systému uvede do 100% provozu. Aplikace však za své služby účtuje 320 Kč / měsíčně.

Pokud přistoupíme na to, že takovéto webové stránky vydrží např. 3 roky (systémy jsou často mírně pozadu o proti řešení na míru) – investice Petry by v tuto chvíli byla 597 Kč / měsíčně.

Vyhodnocení

Nyní musí Petra provést vyhodnocení své poptávky.

Webové stránky na míru jsou nejdražší – přinesou sice 100% splněných cílů a očekávání. Cena ale není malá. Placený systém s pevnou šablonou se jeví jako to nejlevnější řešení, ale připravené šablony Petře nevyhovují, protože by potřeby návštěvníků nesplnily ani z 30%. Systém s dynamickou šablonu a pracovníkem na volné noze se jeví jako nejlepší řešení. Systém a upravená šablona splní všechny potřeby, které si Petra s webovým konzultantem dohodla.

Tím pádem se Petra dostává k tomu, že musí cenu průměrné objednávky navýšit o cca 5 Kč – což by jí nemělo ohrozit v rámci cenové politiky na trhu, ale přinese jí to potřebný užitek.

Jak přemýšlet nad investicí?

V případě Petry jsme zjistili, že byla poslední možnost optimální. To však nemusí být vždy správně. Vždy je důležité, jaké potřeby a očekávání mají vaši návštěvníci. Pokud budete např. prodávat specifický, unikátní produkt, za nemalé peníze a potřebujete uživatele přesvědčit o jeho kvalitě, měli byste se rozhodnout pro profesionální studio, protože ostatní řešení vám nepřinesou potřebný efekt.

Vždy nad realizací stránek přemýšlejte jako nad investicí. Musí se vám vrátit a přinést ještě něco navíc. Pokud se tak nestane, hledejte jiné řešení. Pokud má váš produkt / služba potenciál, špatně zpracované webové stránky ho mohou poslat do hlubin moře. Pak i přesto, že vše bylo na začátku levné a vy jste hodně ušetřili, jste ve výsledku výrazně prodělali, protože jste na službě nebo produktu mohli vydělat mnohonásobně více.

A to je vždy předmět investice.