Proč se nevykašlat na obsah webu

Nechat si vyrobit nový web a nevěnovat patřičnou pozornost obsahovým textům je ohromná škoda. Setkávám se s tím dnes a denně. Ať už na webech z naší vlastní produkce, nebo na jiných. Nejčastější důvody jsou v zásadě dva. Buď je cena za copywriting v očích majitele webu příliš vysoká (psát umí přece každý). Anebo texty napsal někdo, kdo buď nerozumí oboru webu, popřípadě se nezamyslel, kdo vlastně web bude číst a „něco“ se tam dalo, aby web nebyl prázdný.

Stále platí, že obsah je král

Souhlasím s touto již klasickou webařskou poučkou. Lidé na internetu totiž obsah hledají, proto přeci na internet přišli. Chtějí ho. Ať už z důvodu přečtení si hledaných informací, prohlédnutí fotografií, nebo shlédnutí videí. Proč tedy majitelé webů a e-shopů ten veledůležitý obsah tolik přehlížejí, toť otázka.

Drahé stránky vs. levné texty

Když už si za drahé peníze necháváte vyrobit webové stránky, určitě nezapomeňte na to, aby texty nebyly, promiňte ten výraz, odfláknuté. Text, aby si jej lidé vůbec přečetli musí být na vhodném místě stránky, správně a stručně formulovaný. Textový blok umí být také součástí designu a zároveň zdrojem informací i průvodcem po stránkách. To vše dělá na uživatele „nějaký“ dojem a odnáší si z toho „nějaký“ zážitek. Je jen na vás, jaký bude.

Tedy, co si asi člověk, vejda na vaše nové stránky pomyslí, když na parádně graficky ztvárněném webu najde viditelně nedobře sepsané texty? Ať už nic neříkající, příliš krátké, nebo naopak nadbytečně dlouhé?

Obsah webu byste v ideálním případě měli znát a mít vytvořen ještě před tvorbou jeho prototypu. To proto, aby s ním webový architekt i tvůrce webové grafiky počítali a věděli, jak bude rozsáhlý. Obsah je důvodem, proč web vzniká. Tudíž na jeho základě by se teprve měly tvořit prototypy a následný grafický návrh.

Typické chyby textů na webu

  • Web bez textu – na pohled hezký web, ale nikdo se neobtěžoval jej naplnit obsahem
  • Příliš dlouhé texty – viditelně rozbíjející grafiku a odsouvající důležité prvky mimo rytmus stránky, takové texty obvykle stejně nikdo nečte
  • Odfláknuté a nedokončené texty, často plné gramatických chyb
  • Texty okatě nacpané klíčovými slovy (prastaré SEO techniky které beztak nefungují)
  • Nic neříkající texty plné prázdných frází a slovní vaty „…“poskytujeme individuální služby na špičkové úrovni…“

…kolikrát už jste takové viděli?

Texty dělají dojem jaká jste firma

Určitě obsahovým textům věnujte velkou pozornost. Jsou jeho duší. Jsou vaší vizitkou a tím, kdo k uživateli promlouvá, informuje ho a prodává mu zboží nebo služby. Je to jako v životě. Dobrých a kvalitně napsaných textů si mnohdy nikdo ani nepovšimne. Ovšem ty špatné každý hned vidí a podle toho vás bude posuzovat.