Potřebuji firemní web? 3. díl – Zhodnocení aktuálního stavu

V minulém díle seriálu jsme se podívali trochu na to, jak proklepnout konkurenci na internetu. Měli bychom tedy nyní být ve stavu, kdy máme definované své klienty, něco jsme se o nich dozvěděli. Zároveň jsme prověřili konkurenci, kterou je možné v online prostředí dohledat. Dnes bychom se měli zaměřit na webové stránky, které nám běží.

Pokud zatím webové stránky vůbec nemáte, nebude pro Vás tento díl příliš velký přínosem. Můžete však nabrat inspiraci k tomu, na co u případných nových stránek nezapomenut.

Náš web vůči cílovým skupinám a jejich potřebám

V prvním díle seriálu jsme se zaměřili na to, jak se dívat na naše případné návštěvníky (a snažit se je konvertovat v naše zákazníky). Když už víte, kdo jsou vaši zákazníci, webové stránky by jim měly nabízet ty informace, které hledají. To vše by mělo být takovým způsobem, aby to návštěvník našel snadno a rychle. Nemusel vymýšlet a hledat cesty, jak na to.

Čím více překážet uživateli na cestě za informaci vytvoříte, tím větší šance je, že to vzdá a půjde hledat jinam. Člověk je z povahy líný tvor a v případě internetu to platí několika násobně. Zkuste se vžít do role definovaného návštěvníka, otevřete si stránky a zkuste se zeptat sami sebe, jestli vidíte a snadno naleznete informace, které by asi hledal.

Snadno najít informace neznamenu: kliknout v menu sem, a v druhém odstavci třetí věta. Také to není – na konci stránky, jak jsou ty fotky, tak je to ta 4. fotografie v 5. řadě. Zkuste také ukázat vaše stránky někomu jinému (nezaujatému, který je nikdy neviděl) a položte mu např. otázku k nalezení informace, kterou by pravděpodobně hledal potenciální zákazník.

Pojďme se např. podívat na webové stránky jedné Ústecké čajovny, kde právě sedím a píšu tento článek.

Jako návštěvník (a to do čajoven chodím poměrně často) jsem hledal několik důležitých informací, schválně je zkuste na webu čajovny najít :)

  • Mají v čajovně WiFi?
  • Nabízejí vodní dýmky? A pokud ano, jaké tabáky?
  • Nápojový lístek – jaké čaje je možné si objednat?
  • Prostředí – jak to u nich vypadá uvnitř – jaký mají interiér?
  • Otevírací doba.

Jestli jste všechno našli opravu snadno, jste geniální :) V čajovně to bylo skvělé  – od nabídky po obsluhu. Snad tím trochu vykompenzuji kritiku k jejich stránkám. Vážně jsem si to u vás užil ;)

Texty, které si návštěvník přečte a jeho struktura

Pokud nejste fotograf, malíř nebo jiný typ umělce, texty a informace na stránkách budou hlavním konzumní informaci vašich návštěvníků. Uvědomte si ale, že podle nedávných výzkumů, čte text na internetu stova 16% lidí. To je sakra malé procento.

Vaše texty musí být tedy stručné, jasné říkající klíčové informace a musí mít dobrou strukturu.

Pojďme se podívat na dva příklady dvou restaurací v Českých Budějovicích :) Oba dva screeny jsou výcuc z úvodní stránky dané restaurace. Věřím, že na prví pohled uznáte, kde uživatel najde informace snadno, rychle a bez klacků na cestě.

Věřím, že sami poznáte, jaká varianta je ta správna. Při vytváření obsahu dávejte maximální důraz na jeho snadné čtení. Nepište dlouhé odstavce textů. Udělejte např. napřed rychlý výčet informací, které lidí bodou často hledat. Udělejte je viditelné, snadno čitelné a bez zbytečného „balastu“ kolem, který bude návštěvníka jenom odrazovat od toho, aby u vás dlouhý text „louskal“.

Responsivní webové stránky – pro mobily a tablety

Nedávno vydal Google statistiky návštěvnosti webových stránek. Aktuálně se hovoří o 50% návštěvnosti internetu právě přes mobilní zařízení. Sám Google také aspekt responsivity vnímá jako pozitivní body v případě, že uživatel hledá informace právě přes mobil.

Pokud Vaše stránky nejsou „mobile friendly“ může se stát, že vyhledávač Google upřednostní vašeho konkurenta při hledání v mobilním telefonu. To by se Vám už dnes stávat určitě nemělo.

To, jestli Google vaše stránky vnímá jako mobile friendly můžete otestovat na oficiálním nástroje :

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Pokud test nedopadne dobře, je správný čas na změnu.

Rychlost načítání webových stránek

Rychlost načítání se může zdát jako nerelevantní. Sami si určitě řeknete, že není pro vaše návštěvníky důležité, zda se stránka načítá 1s nebo 5s. Bohužel opak je pravdou.

Vznikla již řada studií a testů, které dokazují právě opak. Čím déle uživatel čeká na načtení vašich webových stránek, tím menší je šance, že ho zaujmou nebo že setrvá ve svém hledání.

Internet dnes nabízí řadu možností a také konkurentů. Uživatelé často otevírají webové stránky z vyhledávačů do nových oken. Pak je zpětně projíždí a hodnotí. Pokud tedy přijdou na stránky, které se načítají příliž dlouho může se stát, že se mezitím „zakouká“ do někoho jiného. Vaše stránky následně zavře a do druhého kola „výběrového řízení“ jste už neprošli.

Například zde je krásně graficky sepsáno, co všechno ovliňuje doba načítání stránek a jaký to má dopad na vaše návštěvníky.

Existuje také spoustu nástrojů, které nezávisle otestují dobu načítání právě vašich webových stránek. Já mohu například doporučit Webpagetestst.org. Při testování vždy vyberte Location: Prague aby měření neovlivnila doba dotazu do jiného státu.

Grafický dojem a serióznost vzhledu

Ať si to chcete nebo nechcete připustit, lidé dávají velký důraz na první dojem. Stejně, jako když přijde na obchodní schůzku nebo na pohovor o zaměstnání, první dojem může rozhodnout vše. To platí i u webových stránek. Určitě vždy záleží na cílové skupině, kterou chcete oslovit.

Je ale opravdu důležité, aby vaše webové stránky byly dostatečně seriózní. Lidé si mohou díky nim udělat obrázek, jak fungujete následně v reálné světě. Stejně jako když přijdete do pěkné kanceláře, kde je pořádek, vše má své místo, důvod a smysl. Takový pořádek budete pravděpodobně sami vyžadovat i v práci, kterou pro své klienty vytváříte. U takového člověka si pravděpodně raději objednáte služby než u někoho jiného.

Když se nad tím budete hluboce zamýšlet, budete hledat spousty důvodů, proč to tak není. Lidský mozek však v podvědomí tak nefunguje. Výsledek prvního dojmu vychází právě z té části lidského mozku, která pracuje automaticky (podvědomí). To vám bude následně „našeptávat“ buď kladné nebo negativní podněty k finálnímu rozhodnutí.