Kdy nestavět e-shop na míru

Budu stručný. Když nemáte milion korun. Milion, který si nemůžete dovolit investovat, aniž by vás to položilo. A ještě další milion na vše, co po tom bude následovat. Tedy spíše miliony dva. Zdá se vám to příliš? Je to tak a spíše to vnímejte jako spodní hranici, kdy ještě má smysl zabývat se vývojem vlastního e-shopového řešení. Na konci článku budete mít jasno.

Druhy e-shopových podnikatelů

Za svou internetovou kariéru jsem se setkal s hezkou řádkou internetových obchodů. Malých i těch největších. Setkal jsem se také s mnoha podnikateli, kteří do podnikání vstupovali z různých motivů a různým způsobem.

Jedni jsou střelci, co to prostě risknou, druzí co si podnikání bez pokročilé matematiky nedovedou představit a další, nejčastěji kupecky uvažující lidé, co ten online tak nějak zkouší, moc mu nerozumí, ale protlučou se. A to je právě ta nejohroženější skupina e-shopařů. Alespoň já si to myslím. Protože se z konkurenčních důvodů musí tvářit jako velká firma, ale ve skutečnosti jí nejsou. A na této třetí skupině si budeme modelovat situaci.

Příklad obchodníka se zahradní technikou

Podnikatel Jiří prodává sekačky, zahradní techniku, nářadí, kamna a mnoho dalšího pro dům i zahradu. Je ve svém městě respektovaný obchodník, široko daleko není lepšího. Všichni z jeho okolí nakupují u něj. Protože chce své podnikání rozvíjet, rozhodne se pro e-shop. Všude kolem sebe slyší, jak všichni na internetu „jedou“a on chce taky ukousnout svůj díl z online koláče.

Začne tedy pátrat. Najde v e-mailu staré nabídky od otravných obchoďáků, osloví známé, místní reklamku, co mu polepila výlohy, najde na internetu několik firem, které vyrábí weby a ty všechny osloví. Sejdou se mu nabídky na výrobu e-shopu na míru od 5000 Kč do 150 000 korun.

A protože nedokáže rozpoznat kvalitu dodavatele, skočí na lep obchodníkovi z nějaké firmy, jenž ho přesvědčí, že právě oni jsou kovaní odborníci na všechno, co je s internetem spojené. Sice ho bude shop stát závratných 150 000 Kč, ale je to od profíků, jistota úspěchu. A na průšvih je zaděláno. Proč? Protože mu nikdo neřekl následující informace.

Každý chce „jednoduchý e-shop“,  jenže…

Jiřího zdánlivě jednoduchý e-shop, který si chce nechat vyrobit, je ovšem třeba napojit na XML import 5ti různých dodavatelů i účetní a skladový systém. Shop obsahující více jak 5 000 produktů, s množstvím „běžných“ funkcí, variant zboží s intuitivní administrací atd., není vůbec jednoduchý e-shop. Takový systém vyžadující kvalitní programátorské zpracování, zabezpečený server s odpovídajícím výkonem a trvalou technickou i marketingovou podporou nemůže stát 150 000 korun.

Proč? Protože na výrobě e-shopu na míru a jeho a následném životu by se minimálně měl podílet tým kvalitních a zkušených lidí složený z:

  1. Majitele e-shopu, investora
  2. Produktového manažera, co zná dokonale sortiment internetového obchodu, nejč. zaměstnanec majitele e-shopu
  3. Projektového manažera (někdo tomu velet musí), který řídí vývoj e-shopu, o všem má přehled, je „styčným důstojníkem“ investora
  4. Webového architekta a UXáka, který shop navrhne a na lidech otestuje jeho prototyp
  5. Grafika, který opatří e-shop působivou a účelnou grafikou
  6. Kodéra, který z grafiky vytvoří HTML a CSS šablonu
  7. Programátora, který vše oživí, propojí, napojí, naprogramuje a spustí
  8. Specialistu na internetový marketing, který internetový obchod a jeho produkty dostane mezi lidi
  9. SEO konzultanta, který pohlídá, aby se e-shop líbil vyhledávačům stejně jako lidem
  10. Copywritera, jehož texty se stanou duší a obchodníkem e-shopu
  11. Specialistů na webovou analytiku, PPC, remarketing, RTB, e-mailing, zbožové porovnávače, sociální sítě, atd., atd. atd.

Proč tolik lidí a peněz?

Takto bychom mohli pokračovat docela dlouho. Tím seznam specialistů zdaleka nemusí končit, pokud to se svým internetovým podnikáním myslíte opravdu vážně.

Zapamatujte si! E-shop, ale i jakýkoli web nestaví jen programátor s grafikem a následnou podporu nezvládnete sami. Tak to prostě je.

Všichni z výše uvedeného seznamu mají na vývoji e-shopu svoji nezastupitelnou roli. Jen málokdy jedna osoba dokáže být specialistou na více oborů. Neboť ty jsou v současné době tak obsáhlé a složité, že se to prostě do jedné hlavy nevejde.

Ano, opravdu jde o takovýto tým lidí a ten je třeba zaplatit. K tomu náklady na technologie a následnou podporu, které jsou stejně drahé, ne-li dražší než samotná výroba e-shopu. Vezměte do ruky kalkulačku a počítejte. Zaplatit tým zkušených lidí na několik měsíců + pořídit drahé technologie +peníze na propagaci + provoz e-shopu i firmy. K milionu se dostanete velmi snadno.

Pokud vám tedy bude někdo tvrdit, že vám je schopen postavit shop na míru za náklady, které jsou pod (dejme tomu) půl milionem, můžete si být jistí že to nebude jen tak samo sebou. Z výše uvedeného seznamu budou jistě chybět pro úspěch e-shopu důležití lidé a také kvalita díla půjde dolů. Někdy překvapivě hodně, což má za následek možnou finanční ztrátu i dlouhodobé potíže napříč celým projektem.

Co dělat, když nemáte milion a chcete e-shop

Jestliže tedy nemáte onen magický milion jen na výrobu e-shopu od kvalitního týmu, jděte raději do nějakého hotového, tzv. krabicového řešení na pronájem. Shoptet, OxyShop , Fastcentrik, apod. Za únosný měsíční poplatek vám odpadne první polovina neskutečně náročné a složité práce, s tím spojená vysoká investice a ještě k tomu ty nervy. Kdo zná, ví o čem hovořím.

Pronájmem „krabice“ získáte připravený systém, který je roky vyvíjen, testován a vylepšován armádou profesionálů. Cenou za krabici je obecně pojatý e-shop, který tak nějak musí vyhovovat všem. Mají ho totiž všichni nájemci stejný, alespoň po technické stránce. I tak vás následná podpora a náklady na marketing budou stát měsíčně desítky tisíc korun (i více) na všechny ty reklamy, kredity a specialisty, co vám s tím musí pomoci. Ovšem i takovýto systém musíte dobře vybrat, aby odpovídal typu vašeho podnikání, obchodním a strategickým cílům. Nejde říci, který systém tohoto typu je obecně nejlepší a je jich mnoho.

Jistě, dá se provozovat e-shop, vytvořený na nějakém open source systému. Za pár korun si platit PPC reklamu a tu a tam z MailChimpu v režimu zdarma rozeslat nějaký na koleni udělaný newsletter. To ale musíte mít málo konkurenční produkty a e-shop není stěžejním motorem vaší firmy. Jistě, existují výjimky.

Co říci závěrem

Snad jen to, že nechat si za 150 000 postavit Dacii a chtít se s ní prosadit mezi Mercedesy je nemožné. Pamatujte také, že spuštění e-shopu je jen začátek, často ta levnější část celého procesu. Vykrvácet na tom, aby internetový obchod vůbec vznikl a nemít pak na jeho podporu, rozvoj a propagaci je často smrtící koktejl. Někdy je totiž lepší e-shop nemít vůbec a zůstat nejlepším obchodníkem se sekačkami široko daleko, i bez internetového obchodu.

My v Brilu se zabýváme především stavbou webů a s nimi to stále více začíná být podobné, jako s internetovými obchody. Jen ty velké má smysl stavět na míru.