Kdy nestavět mikrostránky

Po velkém úspěchu minulého článku Kdy nestavět e-shop na míru, se od vás sešlo i mnoho dalších námětů. Z nich nejvíce podnětný byl ten, že firmy a internetoví obchodníci si také často neuváženě nechávají stavět nákladné mikrostránky, které pak následně nejsou schopni využít. Anebo staví mikrostránku pro každou maličkost, pro níž by se možná lépe hodila klasická obsahová landing page jako součást hlavního webu, kde by udělala více užitku.

Co je to mikrostránka

Nejprve si řekněme, co mikrostránka je a k čemu slouží. Mikrostránka, jak už její název říká, je miniaturní web na samostatné doméně. Převážně sloužící k naprosto přesně zacílené kampani, propagaci konkrétního produktu, či značky. Takovýto satelitní web typicky skvěle poslouží dovozci zboží k prezentaci nové značky na trhu. Anebo k propagaci jediného vlajkového modelu. Mikrostránka může být také ideální pro komunikaci a propagaci velké spotřebitelské soutěže.

Mikroskopický web

Je to web jako kterýkoli jiný

Je však nutné vzít v potaz, že mikrostránka je plnohodnotný web a je třeba se podle toho o něj starat. Neznamená to, že si jej necháte vyrobit, nic s ním nebudete dělat a čekat že „se to samo“. Nic se samo nikdy neudělá.

Mikro web, aby byl funkční a získal si autoritu u lidí i vyhledávačů, musíte naplnit těmi nejlepšími a nejpřesnějšími informacemi, obrázky, videi. Prostě vším obsahem, který je úzce zaměřen na jedno konkrétní specializované téma, produkt, nebo značku. O takovýto web se také musíte náležitě starat, aby věcně a hodnotově nezastarával. Tedy udržovat jej tak aktuální, jak je to jen možné. A to není bez práce, stejně jako u webu hlavního.

Něco jiného to je u webů pro různé časově omezené události, soutěže, nebo akce. Ovšem už při tvorbě mikrostránky pro jakoukoli událost dobře rozmýšlejte, zda-li se náhodou nebude opakovat a jak budete případně v budoucnosti řešit další díly, nebo ročníky. To vše ovlivňuje strukturu úzce specializovaného mikrowebu. Poctivě zpracovaná mikrostránka si rychle získá autoritu i relevantní návštěvnost a bude velmi kvalitním satelitem k hlavnímu projektu, na nějž může odkazovat.

Kdy nemá smysl mikrostránky stavět

Ještě před cca sedmi lety měl každý větší e-shop desítky, ba i stovky mikrostránek. A to doslova na každý „prd“. Hlavně, aby odpovídaly co nejpřesnějšímu klíčovému slovu. Satelity se hromadně stavěly na šablonách a měly za účel jediné, oblafnout vyhledávače.

A to tak, že se hromadně tvořily microsites zaměřené na konkrétní klíčové fráze, u e-shopů nejčastěji názvy hlavních kategorií. Tyto weby se nacpaly velkým množstvím nekvalitních textů plných konkrétních klíčových frází a zpětných odkazů na hlavní web. Zpočátku to fungovalo. Jenže jen chvíli, až do Google Pandy. Tímto způsobem se totiž vlastně vytvářely privátní linkfarmy. Bohužel, i dnes se stále setkáte s nabídkou takových služeb, jejichž přínos je minimálně diskutabilní, ne-li záporný.

Jak tedy uvažovat?

Z výše uvedeného vyplývá: mikrostránky má smysl tvořit tehdy, pokud je nad slunce jasné, že se jedná o natolik významnou značku, produkt, nebo událost, že je důvod pro samostatný web. A také, že se o ně zvládnete starat.

Pro všechny menší příležitosti vytvářejte dopadové stránky jako součásti svého hlavního webu nebo e-shopu. Takovýto způsob je vhodný i z pohledu SEO. Buď samostatně tvořte velmi významné a autoritativní satelitní weby, které podporují vaše obchodní záměry s hlavním projektem. Nebo na svém hlavním webu mějte důležité dopadové stránky, díky nimž bude neustále aktuální a plný zajímavého obsahu.