Kauza Heureka, Rockaway, Alza a ti další

Českou online marketingovou scénou nepřestává hýbat kauza srovnávače Heureka.cz. Tu po jejím přechodu pod křídla holdingové firmy Rockaway opustila Alza.cz a v tuto chvíli 17 dalších e-shopů. Ti natrvalo vyřadili tento srovnávač ze svých marketingových kanálů.

Důvodem jsou především citlivá data, která Heureka z e-shopů stahuje a která využívá pro hodnocení firem i výrobků. Jaká data Heureka.cz získává a jakým způsobem se dočtete např. na webech Bezheureky.czSouki.cz.

heureka-a-ti-druzi

Fúze posvěcena ÚHOS a tudíž je oficiálně čistá

Rockaway si nechalo fúzi posvětit od ÚOHS a souhlasilo s podmínkami, jež by neměly ostatní obchodníky ohrožovat. To ovšem neznamená, že za holdingovou firmou nejsou lidé, kteří mohou velmi citlivá obchodní data zneužít. Jednoduše neodolají kompletním datům o českém online trhu rozděleného do segmentů a kategorií. Proto obchodníci odcházejí.

Všichni se jen snaží vézt na zádech Alzy, marně

Na druhou stranu je třeba si také uvědomit, že všech sedmnáct e-shopů (k 2.6.2016) toto činí spíše z marketingových důvodů, než že by je zmíněná fúze jakkoli ohrožovala. Alza si to může dovolit a je to pro ní v jistém smyslu opravdu rizikově posilující hráč. Ale těch ostatních sedmnáct obchodníků se jen veze na její vlně. Nejrychleji zareagoval Spokojenypes.cz a je tudíž v akci společně s Alzou nejčastěji spojován.

Podle mne každý další „menší“ obchod který opustí Heureku, už bude jen na chvostu a více na akci ztratí, než vydělá. Protože Heureka příjmy generuje, když se s ní umí zacházet. A to, že se zapíše na seznam odvážných nic jiného než 15 vteřin slávy nepřinese. Pohorší si však o zisky z Heureky, to bude vše. Z ostatních kanálů nebudou schopni vytěžit více, než dokázali doposud. Maximálně se více začnou soustředit na PPC, PLA kampaně. To bude vše. Mnozí si jich v seznamu hrdinů ani nevšimnou.

Je to mocenský boj nejsilnějších

Mnohem důležitější je, jestli se do toho zapojí další velcí hráči. Podle serveru iHned.cz, údajně zvažují odchod také Kasa a Euronics. Mall neodejde, ten je součástí holdingu. Tudíž lze celou kauzu chápat spíše jako mocenský boj těch největších hráčů v online.

Pokud by Heureku tedy opustilo více velkých hráčů, stane se z Heureky srovnávač menších e-shopů a Mallu. Ještě je tu také Zbozi.cz a řada dalších srovnávačů, z nichž někteří patřili a nebo možná stále patří pod Heureku, tedy pod Rockaway. To však není samospasitelné a zákazníci více věří Heurece, ta je ve srovnávání zboží tahounem. Bude nepochybně velmi zajímavé celou kauzu sledovat dále.

Předpověď dalšího vývoje:

  • Alze se nic nestane a jen jí to udrží na popularitě. Protože, odchod z Heureka.ce je možná levnější, než reklama v celostátní TV a zisk stejný.
  • Přidá se ještě jeden z větších obchodníků a ostatní na Heurece zůstanou s tím, že budou logicky chtít zaplnit místo v Heurece po těch, co ji opustí.
  • E-shopy, co se chtěli svézt na slávě Alzy na tom prodělají, protože přijdou o důležitý prodejní kanál.
  • Nekteří se možná v tichosti na heureku vrátí.
  • Jen někteří malí si udrží tržby, neboť pochopí co udělali za hloupost a energii i peníze, které směřovaly do Heureky efektivně uplatní jinde.
  • Celá akce do 3 měsíců vyšumí a pojede se dále, močálem černým kolem bílých skal, jak by řekl pan Werich.