Jak se Brilo učí ze svých chyb

Každý, kdo chce být v jakémkoli oboru dobrý, se musí umět podívat zpět na své chyby. A ten, kdo chce být nejlepší si je také musí umět přiznat a poučit se z nich. Také by neměl mít obavy o nich hovořit. Proto bychom vám dnes chtěli říci, jak jsme se za poslední rok ze svých chyb poučili.

1. Frontend vs. Backend

Z počátku jsme se hodně soustředili na Backend (programová část – redakční systém, který celé webové stránky pohání). Chtěli jsme, aby námi tvořený kód byl přehledný, správně navržený, optimalizovaný pro rychlost a když se na něj nějaký programátor podívá, neupadne do agónie. Jak šel ale čas, projevila se příliš silná orientace na backend tak, že se chyby začly objevovat na frontendu. (ta část, na kterou přicházejí návštěvníci). Zjistili jsme např., že jsme vůbec nemysleli na retina displeje, kterých je v rámci zařízení v poslední době na trhu hodně.

Museli jsme tedy změnit část našeho workflow při realizaci. Graficky připravit všechny ikony a drobnou infografiku ve vektorech. Zajistili jsme načítání dvou různých zdrojů u obrázků, jeden pro normální displej a druhý právě pro retinu. Pochopitelně chceme, aby námi vytvářené projekty byli maximálně optimalizované pokud možno pro většinu používaných zařízení. Pořídili jsme proto urychleně nový MacBook s retina displejem.

Velmi aktivně jsme se soustředili na rychlost načítání webových stránek. Tato vlastnost webu  je důležitá pro uživatele i vyhledávače. Na tuto vlastnost webu jsme se velmi změřili a snažili se dosáhnout co nejlepších výsledků. Ovšem při testování pomocí oční kamery jsme zjistili, že od času cca 1,5 vteřiny a méně uživatel již nepozná rozdíl v době načtení. Nyní se snažíme držet dostatečně rychlého načítání pro běžné lidské oko (namísto strojového měření) a dbát především na větší uživatelský dojem projektu.

Co jsme změnili?

  • Výstupy jsou připravené pro retina displeje.
  • V rámci workflow jsme připravili nástroje, které celý proces automatizují a minimalizují lidskou chybovost.
  • Pořídili jsme zařízení s retina displejem pro testování.
  • Zajistili jsme zařízení v rámci všech platforem, abychom každý projekt důkladně otestovali.
  • Odpouštíme od laboratorního testování rychlosti načítání a soustředíme se více na uživatele.

2. Obsah realizovaných projektů

Jednou z našich hlavních činností je vytváření webových stránek pro různé klienty – od malých až po velké firmy. I přesto, že jsme to v rámci prototypů a myšlenek uhráli u stolu dobře, po předání klientovi to dopadlo většinou velmi špatně. Klient tam „namlátil“ texty jak mu to přišlo pod ruku – bez dalších znalostí, školení nebo nějakého plánu. Chtěli jsme, aby realizace projektu byla cenově co nejdostupnější a tím měla šanci uspět. To byla z naší strany velká chyba.

Ve výsledku to někdy vypadlo opravdu otřesně a neprofesionálně. To bylo špatně a nechtěli jsme, aby od nás takové projekty odcházely. Nyní je součástí každé nabídky tvorba a nasazení základního obsahu webových stránek, včetně školení copywritingu. Nejde o napsání všech textů, ale o ty, které mají na webu největší důležitost.

Co jsme pro klienty v rámci obsahu změnili?

  • V každé kalkulaci na projekt je vždy položka pro základní obsah včetně školení.
  • Stejně tak vytvořený obsah klientovi do stránek rovnou doplníme.
  • Vše vytváříme vůči analýze klíčových slov.

3. Aktualizace systému (WordPressu)

Každý systém, který má dlouhodobě fungovat, je potřeba udržovat a aktualizovat. Opět jsme se chybně domnívali, že jednou za pár měsíců klient zvládne zmáčknout tlačítko „aktualizovat“ a tím provede alespoň základní věc. Nemohu všechny klienty zařadit do stejné kategorie. Někteří klienti na své stránky pravidelně přicházejí a aktualizace provádějí. Většina z nich ale bohužel ne.

Opět z finančních důvodů jsme tyto služby do kalkulace nepřidávali, aby celý projekt vypadal co nejlevněji. I zde jsme poučeni, a aktuálně připravujeme typ služby, kde součástí roční platby za hosting bude i alespoň minimální kontrola systému a případných doplňků (hlavně co se bezpečnosti týče).

Co se změníme v rámci poskytování hostingu?

  • Součástí roční platby za hosting budou také aktualizace.
  • Nebude možnost volby, pokud hosting bude v naší správě.
  • Projekt bude pod větší kontrolou a dlouhodobě udržitelný a bezpečný.

4. Výstupní kontrola

Výstupní kontrola není nikdy dokonalá. I když jsme každý projekt před předáním několikanásobně testovali, přesto jsme ze stran klientů naráželi občas na to, že po X měsících jim nefunguje to nebo to „nastavení“. Sice to nebyly závažné chyby, webové projekty běžely i bez toho, ale museli jsme se k projektu vracet a opravovat. To nás vytrhávalo od nových rozpracovaných projektů. Nehledě na to, že chybovost před klienty nepůsobí nikdy dobře.

Nyní každý projekt kontrolujeme velmi důkladně podle neustále se zlepšujícího checklistu, ve více lidech pro odstranění „pracovní slepoty“. Důkladně kontrolujeme veškerá nastavení, hledáme různé kombinace stavů, které nás při vývoji např. vůbec nenapadly. Je to časově náročnější, ale věříme v dlouhodobou předanou hodnotu, která se vrátí.

Shrnuto, podtrženo

  • Zavedli jsme procesy od návrhu po realizaci na důkladný vzhled pro retina displeje.
  • Klienti si u nás základní texty nevytváří a neplní zcela sami. Se základem jim vždy pomůžeme.
  • Aktualizaci systému není v rukách klienta, postaráme se o to v pravidelném intervalu.
  • Každý projekt kontrolujeme mnohem důkladněji, na různých platformách ve více lidech.

Vždy je co zlepšovat a při práci chyby vznikají – jsme jen lidé. Je však důležité si je přiznat, nalézt pro ně řešení a vyhnout se jim. Někdy to mohou být ne příliš populární rozhodnutí z hlediska financí. Ale jestliže chceme odvést dobrou a kvalitní práci, musíme na to mít dostatečně adekvátní prostředky. O kvalitní a dobře vypracovaný projekt by mělo jít přeci oběma stranám spolupráce. My na tom rozhodně pracujeme.