EshopSummit 2016 – den druhý

Na druhý přednáškový den jsem přijel o něco později. Ihned mezi dveřmi jsem se dozvěděl, že o nás před chvílí hovořili na pódiu a chválili první blog post EshopSummitu. Zase jsme první. :-)

Sobotní program byl neméně zajímavý, možná ještě lepší než ten páteční. Záplava informací po náročném večírku po prvním dni, vařila mozky posluchačů do dlouhého odpoledne. Opět stručně vybírám pro mě tři nejzajímavější.

EshopSummit-2016-Grand-Final

Michal Krutiš – cestičky a pastičky uživatelů

Možná škoda, že Michalova přednáška byla v sobotu jako první. Obávám se, že ne všichni dokázali docenit kvalitu Michalových předaných informací na téma marketingová strategie pro e-shop, respektive i pro web. Chybně nastavená strategie logicky produkuje slabé výsledky. Nemá smysl soustředit se na všechny propagační kanály. Je třeba vyspecifikovat zákaznické trasy a na trase klást záchytné body, tedy pastičky. Tyto záchytné body lze využívat nejen pro prodeje, ale pro plnění dalších (sekundárních) KPI.

To je moudrá myšlenka a málokdo, ji chápe jako propojování jednotlivých marketingových kanálů. Téměř všichni směřují svoji aktivitu a také investice do části Kausikovy matice „DO“. Jsou však další tři části, neméně důležité. Ty je nutno všechny pokrýt.

Jako velmi zajímavá a dobře uchopitelná myšlenka je využít prokrastinace lidí. To že se věnují ve svém zaměstnání něčemu jinému než práci, pří o volá po tzv. instantních produktech. Kde je právě velmi snadné naplnit zmíněnou matici SEE – THINK – DO – CARE.

Adam Fendrych o lidech

Přednášky tohoto typu mám nejraději. Přednášející často říká, že bychom se měli jako lidé věnovat lidem. Nic jiného z toho vlastně nevyplývá. Avšak pod záplavou dat, systémů a automatizace se ona lidskost téměř úplně vytrácí a proto si to tady říkáme. Blázinec, že?

Adam skvěle demonstroval, jak se vrátit na stromy a mluvit spolu, komunikovat spolu a setkávat se spolu i nedigitálně. Ovšem to celé má za cíl jediné, online svět, e-shop a jeho monetizace. Jednoduše řečeno, od stolu nic nenaplánujete dokonale, je třeba testovat, testovat a znovu testovat. Ověření hypotézy designu a ergonomických prvků webu je velice důležité.

A také stěžejní otázka každého designéra, UXáka, markeťáka: „Proč?“. Aneb hledání motivů. Tedy: proč chceš ledničku, proč potřebuješ aby chladila, proč potřebuješ chlazené nápoje, proč je ti horko? atd. atd. Kam se tímto dostanete? K podstatě toho, proč si lidé potřebují koupit chladničku a k čemu jí potřebují. Například pro to, aby se jim tam vešla celá pivní basa, jak řekl na ESS16 Jiří Chomát. Jak prozaické, že?

Filip podstavec o budoucnosti

Místo Filipa Podstavce 2016 se na pódiu objevil Filip z roku 2020 za doprovodu statných ošetřovatelů a shlížel na hlediště jako na exotické ptactvo ve voliéře. :) V tu chvíli se sálem rozhostilo hrobové ticho.
To co následovalo, byla palba užitečných informací o tom, kam si Filip myslí, že se budou vyhledávače ubírat a co je bude zajímat:

  • Možná opět bude autorship vlivným hodnotícím signálem
  • Ko-citace, spojitost zmínek na internetu jako linkbuilding budoucnosti
  • One click payment od Google
  • Zaměření se na vyhledávání pomocí hlasu
  • Velký tlak na jednoduchost a rychlost webu
  • Vyšší citlivost vyhledávačů na negativní zmínky a linky

Další neméně zajímavé přednášky a Grand Final

Dále lze samozřejmě vyzdvihnout přednášky Jakuba Čížmaře a Pavla Ungra. Oba pánové potvrdili, že mají světu co říci.

  • Jakub o tom, že když zapojíte hlavu do práce s emaily, tak to umí být kvalitní marketingový kanál a zdroj objednávek., kterým si lze mnohé usnadnit.
  • Pavel Ungr nenechal nikoho na pochybách, že ví co lidi zajímá a poukázal na rozdíly Google a Seznamu. Zde mám osobní pocit, že rozdíly se spíše zvětšují a Seznam se tolik nebojí jít vlastní cestou. Prostě není a nebude Googlem.

Závěrem bych rád osobně, i jménem Týmu Brilo poděkoval celému realizačnímu týmu EshopSummit 2016. Skvělá akce, skvělí řečníci a báječné prostředí. Pro Brilo tým samozřejmě domácí půda je o to cennější faktor. Jen mne překvapilo, jak tuto akci přehlídli některé agentury. Zřejmě podcenili její význam a to je chyba. 

Těším se na EshopSummit 2017

Jakub Hladký