Cíle na webu

V minulém článku jsem se snažil popsat, co to jsou cíle webových stránek. Respektive popsat důvody jejich existence a proč by web měly, nebo neměly firmy mít. Když už firma webové stránky vlastní, měla by také vědět, co by se s nimi a na nich mělo dít. Přesněji řečeno, co mají uživatelé, kteří na web přijdou udělat a jaké zde mají pro sebe připraveny cíle.

Google Analytics graf

Nutnost č.1 – persony

Pochopitelně vše je třeba promyslet z pohledu návštěvníků webu. Jestliže znáte své cílové skupiny a jejich persony, pak pro ně budete vytvářet prostředí na základě konkrétních informací. Pokud své typické zákazníky neznáte a potřebujete, aby byly stránky výkonnostní součástí vaší společnosti, pak se pohybujete v rovině spekulací. Bohužel často mylných. Zcela určitě doporučuji se personami, ještě před výrobou webu, zabývat. Otevře vám to v mnohém oči.

Tři základní druhy cílů na webu

Cíl na webu je ten bod kterého chcete, aby návštěvník webu dosáhl. Pro jednoduchost se dají rozlišovat tři druhy těchto cílů.

  1. Tzv. tvrdé konverzní cíle – těmi rozumím ty, které vedou k nějakému konkrétnímu konverznímu chování uživatelů. Objednávka na e-shopu, odeslaný objednávkový formulář, rezervace zájezdu, nebo poptávka služeb či konkrétních produktů, apod.
  2. Kontaktní cíle na webu – mezi tyto lze zařadit potvrzení e-mailové adresy k odběru newsletteru (pozor na GDPR a double opt-in), registrace zákazníka na e-shopu, registrace do diskuse aj.
  3. Měkké cíle – například ty části webu které jsou z vašeho obchodního pohledu důležité, souvisí s uskutečněním objednávky, ale k uskutečnění konverze přímo nevedou. Např. stránka kontakty a otvírací dobou, doplňující informace o produktech, dokumenty ke stažení (technické listy, manuály nebo bezpečnostní pokyny).

Takovéto cíle je třeba na komerčním webu nutno připravit tak, abyste z návštěv lidí také měli šanci získat nějaký užitek a zároveň to reflektovalo motivy za jakými lidé na vaše webové stránky přišli.

Cíle na webu propojují vše

Aby web měl kladný vliv na zisk vaší firmy, pak na tyto cíle přímo navazují veškeré online marketingové aktivity. Od optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) až po emailing. Tyto cíle, které jste na webu vytvořili, jsou právě těmi důvody proč by web měl vůbec existovat.

Proto se vždy našich zákazníků ještě před cenovou nabídkou tolik vyptáváme a proč posíláme dotazníky. Proto nás zajímá tolik detailů o podnikatelském záměru a všech souvislostech. Protože bez nich bychom spekulovali a to nechceme. Cíle webu je potřeba sledovat vždy. Stanovené cíle na webu je samozřejmě nutno měřit a vyhodnocovat, nejčastěji v Google Analytics.